Monday, September 27, 2010

Gravity II



Мамо, знаеш ли защо има нанагорнище и нанадолнище? Защото планетата е кръгла. Не е размазано кюфте, не е счупено кюфте. Ако беше, хората щяха да падат в космоса.



Gravity



Къде ми е леглото? Защо спя на земята? Защо спя на тавана? Ще падна!


Wednesday, September 22, 2010

Motherhood



Моя дъщеричка, сребърна паричка, медена трохичка...  

От години  ти припявам този куплет. Стискам ръката ти, докато вървим  към балетната школа или кварталната градинка, и внимавам да не усетиш как не ти се държиш за мен, а аз за усмивката ти. Как се изкачвам по нежността на твоето "мамо" натам, откъдето се вижда морето. Kъдето е светло и равно, където Господ е дете, тананикащо приспивна мелодия на играчките си.



Мъдрост



Познавах една жена. Казваше се Сара. Беше ми симпатична. Живееше на ръба на съня. Винаги съм искала да приличам на нея. Обличах уязвимостта и като топло яке, като   редингот от армията на страстта.

Не мисля, че умря. Просто започна да пада и летя надолу, докато стигна  края на света.

Пропадането е цената на мъдростта.



Tuesday, September 21, 2010

 

 

"Течение, по което се носят разбити от Ерос теореми за
порива на живота, който не е сън. Така пробужданията са
пробождания и жаждата се пои с оцет."

 

 

 Филип Александров

 

 

Monday, September 20, 2010

Сбогом на оръжията



Къде ни захвърли краят на тази война?  В празните стаи на тишината, нестоплена от дъха на врага.

Ако животът е борба, самотата на воина е финалния разпад на реалността.



Friday, August 20, 2010

Do you remember love?



Помня обичта - каза една болна от Алцхаймер жена, забравила имената на предметите, параметрите на света.

Помним онзи език отвьд думите, синтаксиса на нежността, синаптичния пролапс, чрез който Бог протяга рьце през Другия, за да прегьрне света.



Thursday, August 19, 2010

***



Помня обичта.



Wednesday, August 18, 2010

***



Years go by
as we stand at the edge
of summer
at the edge of our lives
mumbling quiet prayers
for one more season of light
before the fall sets 
our steps 
in the soft, leafy kingdom 
of silence.




Sunday, August 15, 2010

***



Saw some dead poplar trees today. Their branches in the ground still standing, their roots in the sky sick, dry, falling. The body dies when the soul of desire is broken.



Sunday, August 8, 2010

Summer Poems



Дърветата плават във въздуха
като лодка.
Тополите галят нежно небето. Сърните
идват при къщите
да косят тревата. Песните
на птички целуват небето
което пада
и се сблъсква в земята.



Мила, 
Herron island, 07.26.2010


Poetry and Physics



- Мамо, облакът какво е?
- Капчици вода, Мила, ситни капчици пара.
- Като парата на супата ли?
- Да, като парата на супата.
- Тогава утре ще изнесем чиниите на двора и ще гледаме как супата става на облак.



Friday, July 30, 2010

Fog




The air is taken over by water. Small capsules of the fourth element, in which earth, air and fire disappear. This morning we lost the faraway trees, then the garden next door, then the backyard. We could never loose the house though, as long as the doors are closed and our minds are sound.

Water is the house-soul that devours and dissolves the world of matter and ideas.      



Monday, July 26, 2010

***



Юли. Средата на лятото, бременно с жега. Тревата се снишава като куче, погалено от вятъра. Ако се изкача по клоните на бора, ще стана ли по-висока? Мамо, ти си мъничка мама, не си до тавана - каза веднъж Мила, преди много години. Колко са много години? Колко от тях стигат тавана?



Impossible Places



Herron island. Vacation houses, most of them empty on week days. Madrona trees, pebble beaches, quiet ocean ripples. Deer walking around the shady paths unafraid, undisturbed by people, as in a post-apocalyptic vision. You can not come here without an invitation, neither can you buy something - the only store on the island closed long time ago. Almost an Alasdair MacIntyre utopian community. Milla loves it. We can get used to this kind of life. Almost.




Wednesday, July 21, 2010

***



Смъквам двете софийски години от себе си като мръсна магарешка кожа.



Sunday, July 18, 2010

***



Nice to be back home. To the home we are still searching for.




Wednesday, July 14, 2010

Възраст



Олекваме от приятели и близки, натежаваме с дрехи и вещи.


Tuesday, July 13, 2010

***


Точно две години в България. Време за равносметка. 

 

Sunday, July 11, 2010

No Sleep for the Wicked



Всяка сутрин осъмваме с изтъркани пантофки. Къде бяхме тази нощ? Не помним танците, палатите с ахатови кули, радостта, дългия път обратно до стаята от самота и утро, което се впива в клепачите като нож на андалуско куче. Само тази умора, тази празнота, която ни предава на деня като заложници на светлината.


Заминаване



 Днес прехвърлих последните две години от душата си на външния хард диск - снимки, документи, спомени. Странно е да вдъхнеш живот на това ново тяло - малко, алуминиево, топло, мъркащо, дишащо животинче. Погалих го, като коте, като бебе. Част от мен, но вече и Другият. Резервен хипокампус, допълнителен мозъчен куфар. Колко ли ще платим за свръх багаж някой ден на терминала на рая?



Wednesday, July 7, 2010

***



Исках да ти кажа нещо, но те няма. Мен също ме няма. Толкова ни няма, че ме боли онова място, от което отдавна сме си тръгнали и в което всъщност никога не сме били.



Monday, July 5, 2010

***


- Ще дадем на кучетата да ядат и от дървото на езика. Те ще проговорят нашия език, а ние - техния.


Saturday, July 3, 2010

***

Going back to Seattle.

 

Новата Ева




- Мамо, защо кучетата не се срамуват да се разхождат голи?
- Защото не знаят, че са голи. Не са яли от дървото на познанието, чедо.
 - Утре ще им дам да си хапнат тогава. Ще отидем в Докторската градина и ще предложим една ябълка на Марта.




Thursday, July 1, 2010

За безкрайността на котките

 

- Мамо, нали знаеш, че котката е безкрайна?
- Как така е безкрайна, дъще?
- Ами ако вземеш едно малко коте, то пораства и си ражда друго коте, то също пораства и така до безкрай...





Човекоядците и Нищото



- Мамо, какво ще стане, ако двама души се глътнат взаимно?
- Не знам, Мила. Какво ще стане? Може би гещалт?
- Не, мамо, ще стане едно Нищо...



Wednesday, June 30, 2010

Ashes of Roses II



Old songs are like gates to hell - olfactory bulb passages to the sealed, transcendent capsules of buried memories, of selves cast behind, where behind is, actually, a place below - a hippocampus cavern, an amygdale heaven. A limbic pouch, in which time deposits the ashes of love. Listening to yesterday’s wind blow, looking back, behind, below, what do we expect to find there? Ashes of roses, the ashes of our lives. The unrecruitable nothing, which used to be everything for us.


Sunday, June 27, 2010

Размисли по никое време



***

- Мамо, ако небето падне, всички ще трябва да го държим на ръце.



***

- Знаеш ли, че ние вдишваме въздуха, който другите са издишали? А те кой знае какво са имали в носа си.


Friday, June 18, 2010

***



Slowly filling up with light. Goodbye, dark years.


Wednesday, June 16, 2010

Буря



"Когато ние започнем да валим, дъждът ще спре" - каза Мила и заваля върху фотьойла в Старбъкс.


Sunday, June 13, 2010

Задух



Твърд въздух, по-плътен е от диаманта. Двама размазани на улицата днес, трима загинали от астма – как се вдишват изпарения, по-твърди от кристали? Материята не отстои вече от самата себе си, пространството се прибира, разстоянията се сгъстяват и втърдяват. Атавистичният ужас от задуха е най-автентичния страх от смъртта – страхът от поглъщането на това втвърдено пространство, тази вече не-празност, вече не-другост, не-не-аз-ност, в чието белодробно нахлуване разпознаваме една крайна, финална себестност. Една плътност и липса на отстояние, която е началото на анихилацията на субекта. Субектът е този, който отстои от себе си, вдишвайки празнотата на своите разстояния.



Friday, June 11, 2010

***



Страстта винаги е несподелена, дори взаимната.


Wednesday, June 9, 2010

Онтология на Въображението





Мамо, знаеш ли как гледам телевизия понякога? Сядам пред загасения телевизор и си представям филмчетата.”




Saturday, June 5, 2010

Пепел от рози



Онзи ден се навършиха 10 години от смъртта на Невена Коканова. Колко млада е в този филм, колко хубава и колко одухотворена. Какво общо има тази жена с Невена в късните и години - надебеляла, застаряваща, уморена, умираща от рак? Къде отива пепелта от любовта? Пепелта от горенето, което сме, което бавно се превръща в мрак?



Friday, June 4, 2010

Wednesday, June 2, 2010

За свободата: свободна воля и безотговорност



На днешния ден, сред целия брътвеж за свобода, седя и си мисля - не страдаме ли, в нашия странен 21 век, от прекомерната си алчност за свобода? Не си ли извоювахме повече права, отколкото ни се полагат? Или биха били здравословни за съществуването ни? Свободната воля едно време значеше това - имаш право да избираш как да постъпиш, доколкото след това би имал достойнството да понесеш последствията от действията си. Днес под свобода разбираме пълната си безотговорност към решенията, с които сме се ангажирали. 


Thursday, May 20, 2010

Онтология на тъгата



Утре дъщеря ми завършва първи клас. Винаги съм се чувствала малко объркана в подобни моменти. Да се радвам ли? Или да плача? Обичам това шест и половина годишно момиченце повече от всичко на света, повече от чипс, повече от шоколад. Но обичам и едно бебе, едно двегодишно, тригодишно, четири, петгодишно дете - цяла детска градина от същества, до които имам родителски достъп само в лимбичните чекмеджета на спомените. Някои наричат това носталгия. Аз наричам тази тъга (от която избуява самото битие, самото пространство) съществуване.

Носталгията е онзи серебрално-лимбичен сплит, чрез който експулсираме, екстернализираме себе си като Друг, захвърляйки, дефекирайки своя вчерашен Аз в едно капсулирано, трансцедентно минало. Съществуването е не друго, а именно това ежесекундно оттласкване от себе си, това мултиплициране на Аза, което наричаме време, и което задава емотивните, носталгични параметри на пространството.



Thursday, May 13, 2010

Lens Flare: Shooting Against the Bleaching Light *



Light is the blind spot, from which spurs the desire to see. I see those trees, this table, this chair, because I am irrevocably, irreparably, blind. Light is the medium, through which I see what I desire, except desire itself. Light is desire – that, which can never see itself and can never be seen. Light sees nothing. Nothing is the pulsating heart that can never be seen.

On airy spring days, pointing the camera toward the heart of the blinding light, I can see it – this desire, this passion, that, which can never be seen. Lingering  in the air's shadow , clinging like a ghost mold to the floors and the chairs, it decomposes and swallows the objects it has expulsated in its desire to see, to be seen.



* Dedicated to Starn Brothers